Au pair job in griffith - Reisverslag uit Griffith, Australië van ilse groot - WaarBenJij.nu Au pair job in griffith - Reisverslag uit Griffith, Australië van ilse groot - WaarBenJij.nu

Au pair job in griffith

Door: Ilse groot

Blijf op de hoogte en volg ilse

14 November 2015 | Australië, Griffith

Op zaterdag hadden we in de ochtend geen activiteiten. s'avonds hadden we een kroegentocht dat al om half 8 begon. Overdag ben ik samen met Maranda op zoek gegaan naar een baan via het internet. Ik heb op z'n 30 baantjes gesolliciteerd voor boerderij werk of au pair. Om 11 uur kreeg ik mijn eerste telefoontje van een vrouw die wat vragen had. Na een gesprek van ongeveer 30 minuten bood zij mij een baan aan. Ik ga vanaf woensdag aan de slag als au pair voor een familie met 3 kinderen van 2-4-6 jaar oud. De vrouw zelf is zwanger en verwacht het kindje in januari. En ik blijf daar tot eind februari. Even later werd ik nog een keer gebeld door een andere familie die mij ook een baan wouden aanbieden, helaas voor hun.
De kroegentocht was erg gezellig, we zijn naar 3 kroegen gegaan waar we een gratis drankje kregen. Daarna zijn we maar de grootste club van Sydney gegaan in darling harbour.

Zondag ochtend werd ik voor het eerst niet wakker om 6 uur maar om 9 uur. We hadden om half 12 afgesproken om de beach walk te doen. We liepen van coogee naar bondi, wat ongeveer 6km is. Mocht je ooit in Sydney zijn raad ik je die wandeling aan. Je kan het zelf kosteloos doen en moet gewoon de kust volgen. Maar je komt op super mooie plekken, en dat gratis! Op bondi zijn we naar de lifeguards gegaan want Alice wou heel graag een foto met die gasten vanwege het programma. Tijdens de wandeling werd ik nog een paar keer gebeld en uiteindelijk had ik 5 baantjes aangeboden gekregen. Maar ik ben voor de eerste gegaan.

Maandag ochtend om 6 uur heb ik eerst even met thuis en oma gefacetimed. Daarna ben ik samen met Maranda naar de bank gegaan om nog een rekening te open waar je pensioen op word gestort, wanneer ik Australië ga verlaten mag ik dat geld opnemen. Ook zijn we naar Medicare gegaan omdat dat verplicht is. Nu worden mijn doktersbezoekjes vergoed, hopelijk is het niet nodig. Verder hebben we maandagmiddag weinig gedaan en zijn we in de avond wat gaan drinken.

Dinsdag ochtend vertrok om half 8 mijn trein. In de trein stond de airco op volle kracht aan, dus had ik het koud. Bij wagga wagga aangekomen moest ik overstappen op de bus. Dat was een beste klap in me gezicht gezien het 33 graden buiten was er de airco van de bus nog niet aanstond. Uiteindelijk ging ook de airco in de bus aan en had ik het weer koud. Een tussen in weg was er helaas niet, maar gelukkig had ik genoeg kleren me om me warm aan te kleden. De hele reis bij elkaar duurde 9,5 uur, best veel dus. Ik had ook kunnen vlieg wat z'n 2 uurtjes zou duren, maar dat kosten ruim 200 extra. Daarnaast moet je toch 2 uur van te voren op het vliegveld zijn en voordat je geland bent en je bagage hebt duurt het ook weer even. Dus dan maar met de bus, lekker op de voordelige tour. De reis viel wel mee omdat ik genoeg bij me had om mezelf te vermaken, ik heb 3 films gekeken en lekker muziek geluisterd. In griffith werd ik door de moeder opgehaald. Ze hebben 3 kinderen Eric van 6 Mathilde van 4 en Oscar van 2. Daarnaast is Monica zwanger en uitgerekend in januari.

Ik heb hier mijn eigen kamer net een 2persoonsbed en een super grote kast, als ik al m'n spullen mee had genomen was die waarschijnlijk nog te klein, maar met alleen maar m'n backpack valt het mee wat ik mee heb.
Mijn taken hier zijn voornamelijk op de kinderen letten en zorgen dat Eric optijd klaar staat om naar school te gaan. De andere 2 blijven thuis, vanaf 6 jaar gaan ze hier naar school. Met de jongste 2 speel ik spelletjes en hou ik ze bezig. Monica is ook gewoon in huis aanwezig maar aan het werk in een kantoortje.
De eerste paar dagen waren de opa en oma van de kids ook aanwezig waardoor er voor mij weinig te doen was. Hopelijk als die weg zijn kan ik wat meer doen.
Verder wonen zij echt in de middle of nowhere. Maar goed, dan kan ik ook geen geld uitgeven.
Het huis is verder groot en totaal niet opgeruimd, misschien is dat vanwege de kinds maar erg schoon vind ik het hier niet. Als au pair zit schoonmaken wel in mijn taken pakket, maar meer als de was en afwas doen en zo nu en dan stofzuigen. Ik ben niet van plan om alle kastjes een grondige beurt te geven, dan moeten ze maar een huishoudster aannemen.

Woensdag ochtend ging mijn wekker om 6.45. Ik heb de hele dag gewerkt tot 20.30. Het zelfde geld voor donderdag.

Omdat in mijn contract staat dat ik op de boerderij werk kan ik een 2de jaars visum aanvragen, dit kan alleen als je 3 maanden op een boerderij werkt en uit een bepaald land komt. Maranda die Amerikaanse kan dat bijvoorbeeld niet. Ik weet niet of ik het wel ga gebruiken, maar kan het altijd aanvragen en dan alsnog terug naar Nederland gaan. Want wie weet ben ik over 6 maanden weer thuis, het kan alles kanten opgaan.
Voor nu ziet het er wel dat ik langer dan 6 maanden in Australië blijf. Ik werk tot 28februari hier en betaal z'n 30% belasting over mijn salaris, om dat terug te krijgen moet ik minimaal 6 maanden in Australië blijven, en het is wel de moeite waard om dat terug te vragen.

Vrijdag gingen die opa en oma van hun weg, zijn wonen ongeveer 600 km verderop. Ben blij dat die van mij op 5 minuten afstand wonen, ondanks dat ik zelf vaak weg ben. Samen met mathilda heb ik een aantal spelletjes gespeeld. Tussen de middag kreeg ik van mam te horen wat er thuis is gebeurd. Als ik nog in Frankrijk had gezeten zou ik thuis zijn gekomen, maar nu dat ik aan de andere kant van de wereld zit gaat dat niet. Maar daar hebben we voor vertrek thuis al over gehad. Het is moeilijk, maar voor alles beter zo ❤️

  • 14 November 2015 - 16:54

    Erika:

    Lieve Ilse, weer een mooi verslag. We denken veel aan jou nu en praten over jou! In onze gedachten ben je erbij en je hebt een prachtig woordje geschreven. Dikke kus en knuffel. Xxx

  • 14 November 2015 - 19:40

    Geja En Joan:

    Hoi Ilse, weer leuk om te lezen hoe het jou vergaat in Australië. Spannend om deze Job te doen, wie weet zijn het wel verschrikkelijke Kids Haha.
    Op dit moment had je natuurlijk liever thuis geweest bij je familie maar helaas gaat dat niet.
    Gecondoleerd met je opa en sterkte in deze moeilijke tijd lieverd.
    Dikke hugh van ons.
    Joan en Geja xx

  • 15 November 2015 - 17:49

    Fia:

    Hoi Ilse,
    Leuk hoor je verslag, na Sydney weer in een heel andere wereld beland denk ik.
    Succes met de kids, gaat vast wel goed komen met jouw ervaring. ;-)
    Gecondoleerd met het verlies van opa, hoewel je er een beetje op was voorbereid moet je er nu toch maar mee dealen. Sterkte, gelukkig kan je er met de technieken van nu toch regelmatig bij zijn en aan afleiding geen gebrek lijkt me.
    Groetjes uit De Weere

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Griffith

ilse

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 995
Totaal aantal bezoekers 43015

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2015 - 29 Juli 2017

Work and Holiday

09 Mei 2013 - 08 September 2013

Stage Frankrijk (2)

04 Mei 2012 - 03 Oktober 2012

Mallorca

30 April 2010 - 31 Augustus 2010

stage

Landen bezocht: