Het Noorder eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van ilse groot - WaarBenJij.nu Het Noorder eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van ilse groot - WaarBenJij.nu

Het Noorder eiland

Door: Ilse groot

Blijf op de hoogte en volg ilse

30 Augustus 2016 | Nieuw Zeeland, Wellington

Eindelijk, na twee keer te hebben uitgesteld ben ik dan eindelijk in Nieuw Zeeland. Wel winter, waar ik zelf nooit over na heb gedacht, maar ik ben er! Met sneeuw in het zuider eiland denk ik dat het landschap misschien alleen maar mooier is, de kou neem ik maar voor lief.

Na een lange nacht op de airport kwam ik dinsdagmiddag dan eindelijk aan in Auckland. Het tijdsverschil met Nederland is nu 10 uur, dus valt nog mee. Na het inchecken en een rondje te hebben gelopen door de stad ben ik optijd naar bed gegaan, een nacht doorbrengen op een luchthaven is vermoeider dan ik dacht.

Ondanks dat ik vroeg naar bed ben gegaan werd ik pas tegen 10e wakker woensdag ochtend. Half slapend even met m'n ouders gebeld en verder heb ik zowel woensdag als donderdag weinig gedaan, behalve door de stad gelopen.

Ik heb mijn reis door Nieuw Zeeland geboekt met de kiwi experience, een hop-on hop-off bus waar je zelf kan bepalen waar je heen gaat. Ik heb gekozen voor een pakket met alles erop en eraan. Zowel het noorder eiland waar ik nu ben als het zuider-eiland. De bus rijd een bepaalde route en ik kan zelf kiezen of ik ergens wat langer blijf of de volgende dag weer met de bus mee ga. Daarnaast helpen ze je met activiteiten, in de bus gaat elke keer een papiertje met de activiteiten die op de bestemming mogelijk zijn en die kunnen we meteen boeken in de bus. Veel na te denken hoef ik dus niet, het is een simpele van reizen en ik ontmoet veel mensen in de bus.

Vrijdag ochtend werd ik om 7 uur in de ochtend verwacht klaar te staan. De bestemming voor vandaag is Paihia, ongeveer 4 uur rijden van Auckland. Onderweg hebben een wandeling gemaakt bij de whangarei waterval. Aangekomen in Paihia kwam ik er achter dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je je eigen accommodatie boekt maar dat had kiwi experience al voor ons gedaan. Ik had echter wel al een hostel geboekt, en zat naast het hostel waar de rest van de groep zat. Wat uiteindelijk ook niet heel erg was, ik had een 4 persoons kamer met badkamer voor mijzelf terwijl de rest van de groep met z'n 8e in een kamer zat. Na wat te hebben gegeten ben ik een rondje gaan lopen door het dorp. Het is een klein dorp waar vooral veel toeristen komen, zoals ik. Verder heb ik weinig gedaan die avond.

Zaterdag ochtend werd ik vroeg opgehaald, vandaag zou ik cape Reinga gaan. Helemaal boven in nieuw zeeland waar de pacific zee de tasman zee ontmoet. Een heel mooi uitzicht was dat, mooi blauw water en een vuurtoren. Daarvoor hebben we een kleine wandeling gemaakt door een regenwoud. En als afsluiter van de dag zijn we gaan zandboarden. Dit heb ik al een keer gedaan in mijn eerste week in Australië, maar het blijft leuk om te doen. Dit keer mochten we niet zitten op het bord maar moesten we op onze buik liggen. Terug naar Paihia reden we met een touringbus over het strand. Weer wat meegemaakt, de chauffeur vertelde over dat er soms bussen vast raken en hij had uitleg gegeven over de nooduitgangen dus echt veilig voel je je dan niet. Gelukkig ben ik heelhuids terug gekomen in Paihia.

Zondag ochtend moest ik uitchecken en pas tegen de middag ging de bus terug naar Auckland. Na nog wat rond te hebben gelopen in het dorp en een lunch gemaakt te hebben in het hostel ben ik richting de bus gegaan. Tegen de avond kwamen we terug in Auckland waar ik weer naar het zelfde hostel ben gegaan. Wat een verkeerde keuze was dit keer want ik zat in een kamer voor 4 personen zonder raam. Gelukkig was dat voor maar 1 nacht en heb ik er niet heel veel voor betaald.

Maandag ochtend moest ik om 8 uur klaar staan voor m'n pick-up we zijn toen naar hot water beach gereden. Onderweg zijn we gestopt voor een wandeling naar de cathedral cove, de wandeling was ongeveer 45 minuten heen en 45 minuten terug. We liepen dus naar een strand, waar je alleen lopend of via het water kan komen. Daar was dus een bijzondere doorgang van een rots. Na een paar foto's zijn we terug naar de bus gelopen, met de bus hebben we onze weg vervolgd naar hot water beach. Zoals de naam het al zegt, is er warm water op het strand. Wanneer het eb is kan je zelf bij een warmte punt een hol graven en daar lekker in warm water liggen. Echter kan het water tot 63 graden oplopen dus is het wat lastiger dan het lijkt. Het was ook redelijk druk, maar uiteindelijk hebben we een klein stukje weten te graven waar ik alleen met m'n voeten in het gezeten. Wel iets heel bijzonders dat ondanks het super koud is buiten, het is hier winter, je gewoon een warm badje op het strand kan graven. In de avond heb ik een paar van de groep het spel skipper geleerd en hebben we dat gespeeld.

Dinsdag ochtend zijn we vroeg in de ochtend vertrokken richting Waitomo. Onderweg hebben we een wandeling gemaakt door Karangahake gorge. Een oude goud mijn, waar ze nu een wandeling track van hebben gemaakt. Een kleine maar onwijs leuke wandeling. Er zijn stukjes dat je door de mijn moet lopen en je loopt over de rails wat ooit werd. Daarna was een een stuk langs een een grot wand, alleen was die afgesloten, maar met een beetje klimmen heb ik met een aantal van de groep toch dat stuk gelopen. Een foto van dat stuk staat op Facebook, ik weet niet zo goed hoe je het moet beschrijven. Je loopt langs een rivier aan de andere kant van de mijn. Daarin hebben we onze weg vervolgd naar Waitomo, waar om 4 uur de volgende activiteit voor mij gepland staat, black water rafting. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waarom het zo heet, want eigenlijk gingen we door een grot heen met een rubbere band. Ingepakt in een wetsuit en grote lompen schoenen zijn we eerst een stukje een berg opgelopen richting de opening van de grot. We hebben ongeveer 1,5 uur door de grot gelopen en af en toe via de band drijvend naar beneden gegaan. Sommige stukjes waren echt super mooi. We deden onze licht uit en lagen in de band en toen we naar boven keken zagen we glow wormen. Echt zo bijzonder, maar de wetsuit was echt wel nodig, het water was zo koud. Gelukkig was het het allemaal waard, foto's heb ik helaas niet, want je mocht geen camera meenemen. In de avond hebben we met z'n alle wat gedronken in de bar.

Woensdag ochtend zijn we naar Rotorua gereden. Onderweg kon je uitstappen om een rondleiding door de Hobbiton te krijgen, de set van de hobbit. Maar omdat ik de films nog nooit gezien heb en het best duur was heb ik dit overgeslagen. De rest van de groep is doorgegaan naar Rotorua. Daar heb ik door de stad gelopen met Sofia, bij een goedkope winkel heb ik een nieuwe broek gekocht omdat ik de laatste tijd in legging loop en dat eigenlijk verschrikkelijk vind. Ondanks dat m'n shirtjes over m'n kont vallen, en een legging lekker is voor een lange wandeling, heb ik een nieuwe broek nodig vind ikzelf. Daarna ben ik in me eentje rond gaan lopen langs warmte bronnen. Tegenover het hostel was een klein parkje met een paar kleine vijfertjes waar het zo warm dat het kookt. Hierdoor stinkt het hele dorp naar rotte ei, maar gelukkig bleef ik er maar voor 1 nachtje. Tegen de avond werd ik opgehaald om naar het Tamaki Maori village te gaan. Een drop van Maori, de eerste bewoners van nieuw zeeland. Daar zouden we een tradionele avond meemaken. Heel bijzonder allemaal en de mannen moesten de traditionele haka mee dansen, vrouwen mochten niet. Voor de mensen die niet weten wat de haka is, dat is de dans die je ook wel voor het begin van een rugby wedstrijd ziet. Laat in de avond zijn we weer terug gebracht naar het hostel. De chauffeur die we voor de heen en terug reis hadden was echt hilarisch, de heenreis vertelde hij ons wat Kia ora beteken, welkom. Dit deed hij in ongeveer 50 talen. En zo heeft hij in verschillende talen een lied gezongen, zelfs het Wilhelmus. En vertelde hij nog meer over de gewoontes van de Maori.

Donderdag ochtend ben ik eerst naar te puia gegaan, daar was een geisers die op z'n hoogte punt ongeveer 30 meter hoog water spuugt. In een geiser hebben we zelfs een ei gekookt en daarna was die nog eetbaar ook, ondanks de enorme stank. Ook hadden ze daar een kiwi, dus ook ik heb m'n eerste kiwi gezien. Blijkbaar zijn er nog maar weinig kiwi's in het wild en zal het dan ook heel zeldzaam zijn om er een in het wild te zien. Daarna zijn we met de bus naar Taupo gegaan, net voor Taupo zijn we naar de Huka Falls gegaan een waterval van 11 meter waar maar liefst 220.000 liter water per seconde stroomt. Na de waterval zijn we naar het hostel gegaan. In Taupo blijft iedereen 2 nachten omdat er best veel te doen is. Echter vanwege het slechte weer op dit moment zijn de meesten dingen afgelast. De Tongariro crossing die ik mogelijk wou doen was ook afgelast. Misschien maat goed ook want het is een 20km berg opwaarts wandeling, of ik dat zou halen, ik denk het niet. Dus toen zijn we met z'n alle de bar ingegaan en hebben we na wat drankjes de hele avond gedanst.

Vrijdag heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan. Behalve wat door de stad te lopen, blijkbaar zit in Taupo de coolste Mac Donalds ter wereld. Ze hebben namelijk een vliegtuig, waar je ook in kan eten. Gezien het een luie dag was hebben we dit gedaan met een aantal. Daarnaast heb ik ook samen met 2 andere m'n was gedaan en in de avond een paar drankjes in de bar en weer m'n bed in gegaan.

Zaterdag ochtend hebben we onze weg vervolgd richting River Valley. Halverwege zijn we bij een berg gestopt waar je een wandeling kon maken door de sneeuw. Echter was het weer zo slecht dat ik niet gegaan ben. De paar die wel zijn gegaan kwamen zeiknat terug en zeiden dat het uitzicht niet de moeite was. In plaats van wandelen heb ik samen met wat andere pool in een pub gespeeld. Daarna zijn we naar onze accommodatie gegaan, echte een klein winters hutje waar we verbleven. De kamer waar we in sliepen was voor 16 personen en bestond uit 8 bedden aan elkaar vast. Gelukkig was dat voor maar een nachtje en met mensen die ik al een paar dagen ken. In de avond is bijna iedereen drank spelletjes gaan spelen, alleen omdat ik donderdag avond al redelijk was had gedronken en m'n geld niet aan drank wil uitgeven heb ik met een paar andere skipbo gespeeld.

Zondag ochtend werd er rond 8 uur bekend gemaakt dat het raften niet door ging vanwege het weer. Je kon raften of paardrijden, het paardrijden ging wel door, maar dat wilde ik niet doen. Tegen de middag zijn we naar Wellington gereden. Met Emily en Allison ben ik door de stad gaan lopen . Later in de avond heb ik even met huis gebeld en tegen 12e m'n bed in ben gegaan, morgen naar het zuider-eiland!

  • 30 Augustus 2016 - 14:38

    Astrid:

    Wat een mooi verslag, aansluitend op je foto's op fb! Leuk

  • 30 Augustus 2016 - 21:26

    Erika:

    Prachtig verhaal weer Ilse!
    Je sluit je ook zo weer aan bij een andere groep of je red je in je eentje, super knap hoor!
    En wat zie je veel, geniet ervan. XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

ilse

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 43060

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2015 - 29 Juli 2017

Work and Holiday

09 Mei 2013 - 08 September 2013

Stage Frankrijk (2)

04 Mei 2012 - 03 Oktober 2012

Mallorca

30 April 2010 - 31 Augustus 2010

stage

Landen bezocht: