Fiji time - Reisverslag uit Nadi, Fiji van ilse groot - WaarBenJij.nu Fiji time - Reisverslag uit Nadi, Fiji van ilse groot - WaarBenJij.nu

Fiji time

Door: Ilse Groot

Blijf op de hoogte en volg ilse

21 September 2016 | Fiji, Nadi

Na een vlucht van 4 uur kwam in aan op Nadi, niet de hoofdstad van het land maar wel de drukste. Met een taxi naar het hostel waar ik een 34 persoons dorm had geboekt, kosten mij nog geen €8,-. Later had ik er een beetje spijt van 34 persoons kamer dat kan nooit goed gaan. Niets bleek minder waar, het was een hele grote ruimte met kleine vierkanten hokjes waar 4 bedden in stonden, beetje het orange is the new black idee maar dan hogere wanden. Daarnaast waren er maar iets van 6 andere in de kamer. Een keuken was er niet dus heb ik eten aan de bar besteld, wat een vakantie gevoel heerlijk. In de avond heb ik aan het strand gezeten waarna ik naar bed ben gegaan. Morgen beginnen met eiland hoppen!

Woensdag ochtend werd ik om 7 uur in de ochtend opgehaald om naar Denarau te gaan. Daar ga ik aan boord van de Awesome adventures Fiji waar mijn eerste bestemming Nabua Lodge op Nacula eiland is. Na 4,5 uur op de boot kwam ik dan eindelijk aan, ik heb paradijs gevonden hoor. Wat een geweldig uitzicht vanaf het resort, mijn hemel. Na een lunch ben ik op het strand gaan liggen, uiteraard in de schaduw want verbranden wil ik niet. Ik heb nu echt het vakantie gevoel. Backpacken is geweldig, maar soms wel vermoeiend elke keer je spullen in te pakken en lang in een bus te zitten. In Fiji kan alles op z'n Fiji Time wat ook wel betekend relax geen haast 10 minuten later is ook geen probleem. In de avond heb ik voor het eerst cava gedronken. Iets typisch van Fiji gemaakt van een plant, smerig dat het is.

Donderdag ochtend stond rond 8 uur het ontbijt klaar. Na het ontbijt ben ik met een boot naar een grot gegaan waar je in kan zwemmen, vanuit die grot kan je onderwater door naar een 2 grot. In totaal duurt het 3 seconden dat je onderwater bent en je word aan beide kanten geholpen om het zo snel mogelijk te doen. Eenmaal in de tweede grot zit je in het donker, met een paar zaklampen werd er doorheen geschenen maar je zag vrij weinig. Terug naar de boot waren wat kraampjes waar je souveniers kon kopen maar sorry lieve mensen, ik heb niets voor jullie gehaald. Terug in het resort was het weer heerlijk Fiji time, niets moet alles mag. Lekker in een hangmat gelegen en later toch voor een massage gegaan, half uur massage kost hier maar 25 Fijian Dollar. In de avond na het eten deden ze wat spelletjes waar je een drankje mee kon winnen, uiteraard heb ik wat gewonnen.

Vrijdag ochtend ben ik na het ontbijt maar de blue lagoon gegaan om te snorkelen. Blur lagoon is ook wel bekend vanwege de gelijknamige film. Weer een stukje paradijs, zo helder blauw water. Samen met wat andere ben ik gaan snorkelen. Tegen de middag zijn we terug gegaan waar naar ik met de boot naar mijn volgende bestemming ben gegaan White Sandy Beach op het Naviti eiland. Direct na aankomst werd er gevraagd of ik graag wilde snorkelen met manta ray, daar zeg ik geen nee tegen. Met een paar andere ben ik de boot ingegaan en zijn we maar een stuk gevaren wat bekent staat om de vele manta rays daar. Direct na dat ik het water in sprong zag ik er 2 onder mij zwemmen. Echter was het zo druk om mij heen en was ik nog vol bezig om mijzelf klaar te maken dat ze al snel weg waren. Daarna vertrokken 4 andere boten vol met mensen. Alleen het groepje waarmee ik was bleef nog. Na 15 minuten zoeken had ik het idee dat we ze niet zouden vinden. Maar plotseling zwom er een onder mij door, dus naar andere geroepen dat ik er een gevonden had en die hebben we voor ongeveer een half uur gevolgd. Wat een gigantisch groot beest, en het zwemt zo soepel door het water terwijl wij moeite moet doen om het bij te houden. Maar wat geweldig was dat zeg, ik heb zo enorm genoten hier van. Terug in het resort hadden we een typisch Fijian diner, eigenlijk alles wat uit zee kwam werd ons voorgeschoteld. In de avond heb ik bij het kampvuur gezeten en gezellig geklets met wat andere.

Zaterdag ochtend was weer een dag van absoluut niets. In de ochtend heb ik snorkel spullen gehuurd en zo af en toe ben ik gaan snorkelen en daarna weer in de hangmat gaan liggen. Om 1 uur was er een gekko demonstratie, een Fijian man klom de palmboom in en ging op zijn kop de palmboom weer uit. Dat heeft hij geleerd op z'n 8ste, bijzonder zeg, ik doe het hem niet na. Tegen de middag kwamen nieuwe mensen, die ook meteen met manta rays gingen zwemmen. Toen zij terug kwamen waren ze allemaal vrij teleurgesteld omdat ze er geen een gezien hebben. Heel sneu maar daardoor wel weer dankbaarder dat ik ze wel gezien heb. Omdat ik niet z'n honger had tijdens lunch had ik niets gegeten, maar tussen lunch en diner zit 7 uur. Verder is er helemaal niets op de eilanden, je kan nergens even een appel kopen of plukken. Dus net voor diner was ik zo honger. Eindelijk werd het eten geserveerd en net op het moment dat mijn bord werd voorgeschoteld voel ik dat ik moet overgeven. Rennend naar buiten leeg ik mijn maag tegen een palmboom. Terug naar de eetzaal merk ik al dat ik nog niet klaar ben dus snel een fles water gekocht en naar de wc gegaan, de rest kan je wel raden. Dat werd een rustige avond voor mij.

Zondag ochtend na een rare nacht van veel slapen en naar de wc rennen wanneer ik wakker werd ben ik naar het ontbijt gegaan. Met een kop thee moest ik het maar doen vandaag. Om 10 uur moest ik uitchecken en verder heb ik de ochtend in de hangmat besteed. Zondag is een rustdag dus zijn er geen activiteiten, kwam mij mooi uit. Wat kaart spelletjes gespeeld tot de boot mij weer kwam halen. Mijn laatste bestemming is Waya Lailai eco haven resort op Waya lailai eiland. Daar kreeg ik te horen dat wat ik had een virus is wat heel besmettelijk is, maar met 24 uur ook weer je lichaam uit is. Tijdens het avond eten heb ik een klein portie kip met rijst gegeten en dat ging gelukkig goed. Na het eten lieten ze ons zien hoe me cava maak, het drankje dat ik eerder heb gedronken. Het is dus de wortel van een soort plant dat ze helemaal fijn malen. Daarna mixen ze het met water en dat drink je. Tijdens het drinken zit je in een cirkel en word het een voor een aan je uitgereikt. Wanneer je het krijg moet je een keer in je hand klappen en dan bula zeggen, na dat je het opgedronken heb ik een keer, klap je weer 3 keer in je handen en geef je het kommetje terug.

Maandag ochtend ben ik na het ontbijt gaan snorkelen met haaien. Dat was echt fantastisch, soms ook eng, maar wauw. Daar lig ik dan maandag ochtend in het helderste blauwe water dat ik ooit gezien heb omringt door stuk of 8 haaien, wat is mijn leven geweldig. Wat geniet ik van deze momenten zeg. Toch vond ik het stiekem wel eng, de haaien waren iets van 1 meter en eten geen mensen, maar toch. Rond 10 uur kwamen we terug op het eiland en ben ik eindelijk een keer in de zon gaan liggen, echter na 10 minuten werd het mij te heet waarna ik naar de schaduw ben verhuist. Heerlijk niets gedaan, later ben ik met wat andere bij een Fijian mevrouw een enkelbandje van schelpen gaan maken en een boekenlegger. Rond half 4 ben ik mij klaar gaan maken voor een wandeling, de summit walk. Een wandeling van 1,5 uur omhoog naar het hoogste punt van het eiland. Waarschijnlijk niet het beste idee van mij want wat was het warm, 30 graden en dan loop je vrijwillig een berg op. 1,5 liter water was dan eigenlijk ook te weinig. Eindelijk boven op de berg realiseerde ik me dat ik zins een lange tijd echt alleen ben, niemand om mij heen. Vaak vragen mensen mij of backpacken niet eenzaam is, en dat is het totaal niet. Ik ben 24/7 omgeven door mensen en je bent eigenlijk altijd wel sociaal bezig. Daardoor voelde het ook raar om daar zo op de berg alleen te staan. Iets wat ik nog niet verteld heb is dat in Nieuw-Zeeland iemand heb leren kennen die na een paar keer met hem gepraat te hebben precies hetzelfde naar Fiji als mij geboekt heeft. Hij doet alles hetzelfde, wanneer we in de accommodatie aankomen kiest hij elke keer het bed naast mij bed, alle activiteiten doet op hetzelfde moment. Wanneer ik met eten aan een tafel schuif met andere mensen, schuift hij ook aan die tafel en dat vind ik totaal niet fijn. Ik probeer mijn reis daardoor niet te laten beïnvloeden, maar dat ik eindelijk even alleen knapte er iets waardoor ik moest huilen. Na een heerlijke huilpartij terwijl ik naar de zonsondergang keek ben ik terug naar beneden gelopen. Omdat het al snel donker werd en ik zeker 1,5 uur nodig heb om terug naar beneden te gaan had ik voor de zekerheid m'n hoofdlamp meegenomen. Dat bleek maar goed ook, ik had m'n evenwicht nodig en met dat licht op m'n hoofd was het ideaal. Terug in het resort heerlijk gedoucht en naar de eetzaal gegaan. Nog altijd een vreemde buik en lunch en diner overgeslagen vandaag, maar wel gezellig met andere aangezeten. Daarna werd het tijd voor de spelletjes van Fiji, heerlijk gelachen tijdens de games. Ze lieten de muziek nog aan een een Fijian genaamd Noah wou graag met mij dansen, wat wel grappig was. Later toen we met een groep aanzaten kwam een ander Fijian genaamd Bon naast mij zitten. Na wat praten wou hij graag naar het strand met mij, nou dat gebeurde niet hoor haha! Toen ik daarop nee antwoorden probeerde hij nog of ik misschien geïnteresseerd was om te zien hoe zijn slaapkamer was, haha. Wat een grote flirt was hij zeg, maar ik wou graag alleen naar mijn eigen bed. Wat voor hem ook maar beter was, wat s'nachts heb ik mijn maag weer een paar keer geleegd in de badkamer.

Dinsdag ochtend na een slechte nacht heb ik maar een kop thee als ontbijt genuttigd. Gelukkig staat er voor vandaag niets op de planning behalve de boot terug maar het mainland. Maar die was pas tegen de middag dus kon ik mooi in een hangmat liggen niets doen en genieten van m'n laatste uurtjes op het eiland. Vlak voor vertrek nog een kop thee gedronken en met Noah gezeten, hij bladderde door de foto's op mijn telefoon en reageerde op alles met beautiful. Op dat moment voelde het wel heel oneerlijk, dat ik eigenlijk maar kan gaan en staan waar ik wil, en dat de mensen in Fiji keihard werken 7 dagen in de week en de kans niet hebben om te reizen. En dat geldt natuurlijk voor zo veel mensen. Terwijl m'n kop thee nog niet eens op was moesten we alweer naar de boot toe, snel afscheid genomen en m'n spullen gepakt. Op de boot aangekomen kwam ik weer wat bekende tegen van andere eilanden, zij gingen ook allemaal terug naar het mainland en we hadden allemaal een hostel in de buurt van elkaar. In de avond zijn we met z'n alle uiteten gegaan, weinig gegeten maar was wel erg gezellig. Vermoeid ben ik na een eindelijk weer warme douche naar bed gegaan. Morgen ochtend vroeg het vliegtuig terug naar Australië en de banenjacht is weer geopend!

Fiji weetjes
* Bula betekend hallo/welkom.
* Vinaka betekend dankjewel.
* Op de eilanden waar ik geweest ben zijn geen warme douches.
* Elke keer wanneer het eten klaar is werd er op een trommel getrommeld.
* Als je naar Fiji ga, je echt 1 of 2 boeken mee moet nemen.
* Elke keer bij aankomst en afscheid van een eiland zingt het personeel een lied voor je.
* Ik met een grote boot richting de eilanden ging en voor het eiland ik over moest stappen op een speedboot.
* Bijna geen enkele keer mijn backpack hoefde te dragen, dat doen ze allemaal voor je.
* De hele week geen make-up heb gedragen, heerlijk!


  • 21 September 2016 - 11:36

    Truda:

    Wat een prachtig verslag weer Ilse, en wat een mooie herinneringen voor later!

    Groetjes en een dikke X.

  • 21 September 2016 - 18:07

    Erika:

    Ha Ilse weer genoten van je verhaal!
    Je ligt lekker in de markt bij mannen hoor ik wel, ben benieuwd waar jij mee thuis komt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ilse

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 43008

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2015 - 29 Juli 2017

Work and Holiday

09 Mei 2013 - 08 September 2013

Stage Frankrijk (2)

04 Mei 2012 - 03 Oktober 2012

Mallorca

30 April 2010 - 31 Augustus 2010

stage

Landen bezocht: