East coast - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van ilse groot - WaarBenJij.nu East coast - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van ilse groot - WaarBenJij.nu

East coast

Door: Ilse Groot

Blijf op de hoogte en volg ilse

24 Juli 2016 | Australië, Noosa Heads

Maandag ochtend, wekker staat op 7.15. Rond 8 uur moet ik klaar staan voor dag naar het regenwoud. Snel wat boterhammen gesmeerd, en mezelf klaar gemaakt. Ruim op tijd klaar, gelukkig is het zonnetje er al dus sta heerlijk buiten te wachten. Uncle brians Tour, alleen werd het door cousin Brad begeleid want Uncle Brain had 9 maanden geleden een ongeluk gehad. Omdat de telefoon ging terwijl hij aan het douche was liep hij vanuit de douche naar de telefoon en toen is hij onderuit gegaan, echter werd zijn val gebroken door zijn vrouw, aunt Marie, die als een soort Superman door de kamer vloog en zo Uncle Brain boven op haar terecht kwam. Maandag is zijn papa dag. Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan bij onze eerste stop, een prachtige waterval met vele rotsen. Een rots werd gebruikt als een glijbaan, natuurlijk super vet om daar vanaf te gaan. Na een beetje klimmen en klauteren kwam ik er en gleed er super snel vanaf. Daarna zijn we naar een andere waterval gegaan, bekend vanwege een shampoo reclame waar een vrouw haar haar wast onder de waterval en daarna z'n haarflip doet. Uiteraard hebben wij dat ook allemaal gedaan. Daarna zijn we naar een meer gegaan. Dit meer bevind zich boven een volkaan. Deze volkaan is al duizende jaren niet meer actief. Dit meer was zo prachtig en rustgevend, uiteraard zijn we daar ook met z'n alle ingesprongen. Na een heerlijke zwem het water uitgegaan om op te drogen. Daar zagen we een bordje met de waarschuwing dat er een krokodil in het water is. De krokodil werd als niet gevaarlijk beschreven, maar enkele keren mensen aangevallen en kan soms agressief zijn. Maar verder alles top, gewoon uit de buurt blijven dus. Juist, dat water ga ik dus nooit meer in. Weer een ding van m'n bucketlist.
✔️zwemmen in een meer met een krokodil.
Nu heb ik de krokodil niet gezien, maar wel kleine schilpadjes en vele vissen. Dus genoeg eten voor een krokodil. Tegen de avond zijn we terug naar Cairns gereden. Daar heb ik gezellig met m'n kamergenootjes op het balkon gezeten en ben ik vroeg maar bed gegaan. Morgen snorkelen op de great barrier reef!

Dinsdag ochtend om 7.15 moest ik mij melden bij de haven. Daar aangekomen naar de boot toegegaan en daar stond de koffie en thee met wat lekkers al klaar. Het was ongeveer 1,5 uur varen voordat we bij het reef waren. Onze eerste snorkel plek was via een zandbank. Dat ziet er zo gaaf uit. In het midden van de oceaan kan je gewoon op een stuk zand staan. De crew vertelde mij dat soms als het water lager is of het zand hoger, het is net hoe je het zien wilt. Ze dan daar voetbal spelen, super gaaf. Maar ik ging lekker snorkelen, reddingsvest aan voor de zekerheid en gaan. Super mooi allemaal, heb nemo gezien en veel schildpadden en de nursery shark en een reef shark. Ook hebben we een Tour gehad met een glas bodem boot. Daar vertelde een van de crew leden dat de haai eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is. Dat in 1 jaar tijd er totaal 18 aanvallen zijn geweest, en dat wij mens duizenden haaien vermoorden per jaar. Blijkbaar kan een haai via ons hartritme voelen dat wij zijn prooi niet zijn en laat hij ons met rust. De keren dat een haai een mens aanvalt is wanneer hij zich vergist en denkt dat je een schildpad bent (vanwege een surfboard). Best interessant dus. Na een heerlijke lunch met pasta salade, kip en gerookte zalm zijn we naar een 2de plaats gegaan om te snorkelen. En laat in de middag zijn we weer terug naar de haven gegaan. In de avond heb ik weer een rustige avond gehad. Ik heb mijn spullen ingepakt en optijd naar bed gegaan.

Woensdag ochtend werd ik vroeg bij de bus verwacht. De bus bracht mij maar townsville en daar heb ik de Ferry naar magnetic island gepakt. De Ferry duurde ongeveer 20 minuten en ik zat heerlijk boven op in het zonnetje. Aangekomen in het hostel wat wel een resort leek ben ik ingecheckt en heb ik een rondje gewandeld. Het hostel heeft dus allemaal kleine hutjes wat de kamers zijn. Direct aan een privé strand en met een zwembad, paradijs voor een backpacker dus. In de avond werd er een sunset walk georganiseerd en het leek mij wel leuk om dat te doen, zo leerde ik ook weer wat mensen kennen. De wandeling was ongeveer 1 uur berg opwaarts, best pittig en met een knal rode hoofd kwam ik dan ook aan. Maar de gids had gratis goon voor iedereen. Na bijna 9 maanden heb ik dan mijn eerste goon gehad. Goon is hier het goedkoopste wijn, alle backpackers drinken het om dronken te worden. Het kost iets van $7,- voor 4 liter en is gemaakt van rotte druiven. 3keer raden hoe de smaak is en waarom ik het nog nooit eerder heb gedronken. Terug wandelen was nog best lastig in het donker. Terug in het hostel gedoucht en daarna een drankje aan de bar gedaan. Tegenwoordig vind ik CC&dry lekker, dat is Canadian Club Wiskey met ginger ale. Na een drankje ben ik naar bed gegaan.

Donderdag pas om half 9 m'n bed uitgegaan. Na het ontbijt een bus pas voor de dag gekocht en naar de eerste stop gegaan. Bij het strand heb je rock wallabies, stukken kleiner dan een kangaroo en ontzettend schattig. Daarna ben ik naar een koala opvang geweest. Daar bleken ze ook reptielen en vogels te hebben. Met een kleine groep hebben we een rondleiding gehad. Wij zaten in een kring en ze haalde verschilden beesten tevoorschijn. Zo heb ik een papegaai gevoerd door een zonnebloempit in mijn mond te doen en mochten we een 8maanden oude krokodil vast houden en een slang. Dat heb ik niet gedaan, wel een koala uiteraard. Daarna ben ik naar het strand gegaan, helaas begon het te regenen waardoor ik de bus terug heb genomen. Terug in het hostel heb ik way gegeten en in de avond meegedaan een een quiz, helaas niet gewonnen.

Vrijdag heb ik helaas Magnetic Island moeten verlaten en ben ik doorgegaan naar Airlie Beach. Daar ben ik tegen de avond aangekomen. Snel ben ik naar het kantoor van de boot gegaan want morgen ga ik zeilen op whitsundays. Ik moest me op hun kantoor namelijk nog aanmelden en daar hebben zij mij uitleg gegeven over de boot. Morgen middag om 1uur word ik verwacht. Ik mag maar 1 kleine tas inpakken en het weer is nog steeds regenachtig en koud, lastig. Terug in mijn kamer nog snel met Ruud gefacetimed en daarna drank spelletjes met mijn nieuwe kamergenootjes.

Zaterdag moest ik helaas om 10 uur uitchecken, had nog wel wat meer slaap kunnen gebruiken. Alle spullen voor de komende 3 dagen in 1 kleine tas was mij gelukkig gelukt. Aankomende dagen ga ik dus zeilen over whitsundays. Een aantal keer snorkelen staat gepland en een bezoek aan whitehaven beach. We mochten zelf drank meenemen dus ben ik nog even naar een winkel gegaan om een paar ciders te kopen en daarna ben ik naar de haven toegelopen. Veel te vroeg kwam ik daar, dus in het zonnetje maar gaan zitten om te wachten. Al snel leerde ik twee personen van de groep kennen, Trudy uit Ierland en Marco uit Zwitserland. Al snel kwamen de andere van de groep en mochten we aan boord. Na 10 minuten op de voor zagen we de eerste walvis met een baby, zo gaaf om hun zo te zien. Na wat veiligheidsinstructies kwamen we aan op onze eerste stop om te snorkelen. Vanwege kwallen is het verplicht om een wetsuit te dragen, nadat ik die aangetrokken had zijn we met een speedboat naar de snorkelplek gevaren. In de avond hadden we heerlijk eten en na wat drankjes ben ik naar bed gegaan.

Om 7 uur werden we wakker gemaakt, ontbijt stond al klaar voor ons. Na het ontbijt zijn we naar withsundays nationaal park gevaren. Door dit park moet je lopen om het uitzicht te kunnen zien. Het valt moeilijk te beschreven hoe het er daar uitziet, de foto's zijn half niet zo mooi als dat het in het echt is. Ondanks dat het bewolkt was, vond ik het fantastisch. Na ruim 1 uur te hebben besteed op het strand zijn we terug naar de boot gegaan om vervolgens naar 2 verschillende duik plekken te gaan. Onderweg vertelde ze over wat je onderwater kan verwachten. Het is goed dat ze dat gedaan hadden wat ik verschoot ervan hoe groot sommige vissen daar waren. Via de speedboot moesten we terug naar de andere boot. Met een beetje hulp klom ik de speedboot in, echter was de hulp te veel en landen ik op m'n gezicht. Leuk lach momentje voor iedereen die al in de boot zat, beetje ongemakkelijk voor mij. Later hebben we nog een waves gespot. De crew zetten de motor uit en de walvis kwam naar ons toe gezwommen, geweldig dat het beest zo dichtbij komt. In de avond hebben we wat kaartspelletjes gespeeld waarna ik weer lekker m'n bed in ben gedoken.

Maandag ochtend na het ontbijt direct het wetsuit aangetrokken en het water in gedoken, dat is nog eens wakker worden zeg. Na 1 uur in het water zijn we terug gaan varen naar de haven. Terug in de haven zijn we naar het hostel gegaan. Iedereen zit in verschillende hostels maar alle hostels liggen aan de zelfde straat. Helaas mochten we nog niet inchecken dus samen met Trudy heb ik de was gedaan en wat kaartspelletjes gespeeld Na het inchecken heb ik een heerlijke douche genomen om al het zout van mij af te spoelen, om de boot mochten we maar 1 minuut douche per dag. Later kwam Trudy naar mijn kamer toe om te vertellen dat zij een Nederlandse op de kamer had en ik die daarom moest ontmoeten. In de avond hadden we een afterparty van de boot en daar hebben we wat gegeten en gedronken tot laat.

Helaas moest ik om 10 uur al weer uitchecken. Het was een te korte nacht voor mij, kwam zelf laat terug en 1 jongen heeft heel de kamer s'nachts ondergekotst. Op dit soort momenten ben ik onwijs blij dat ik mijn eigen grenzen ken en mijn koffer altijd onder het bed schuif. Godzijdank niets over mijn spullen! Na het uitchecken samen met Trudy maar een cafeetje gegaan en daar met Marco afgesproken om te ontbijten, ondertussen was het alweer bijna 11 uur dus eerder een vroege lunch voor mij. Later kwamen Waren en Rose er ook nog bij. Zij zaten ook op de boot en komen ook uit Ierland. Na het ontbijt/lunch zijn we naar de lagoon gegaan en hebben we daar de rest van de middag besteed. Rond half 6 ben ik met de bus naar Rainbow Beach gegaan. De andere gingen daar ook naartoe maar hadden de bus 2 uur later dan dat ik had.

Na een 14 uur durende bus rit kwam ik dan om 7.30 aan in Rainbow beach. Weinig slaap gehad dus ik was bekaf. Gelukkig mocht ik meteen naar m'n kamer en na te hebben gedoucht ben ik buiten in een hangmat in slaap gevallen. Tegen 10 uur kwam Trudy aan, weer zaten wij in het zelfde hostel. De andere 3 zaten ergens anders. Trudy mocht helaas pas om 11 uur inchecken. Daarna zijn we het dorp ingegaan en hebben we een meat pie als lunch gegeten. Meat pie is een soort hartig taartje. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel. Ik heb nog even in de hangmat gelegen en moest om half 5 bij een briefing zijn over Fraser Island. Want morgen ga ik daar dan eindelijk heen! In de avond zijn we met z'n 5 ergens gaan eten omdat het Marco's verjaardag was. Toen Trudy en ik in het dorp waren hadden wij een taart bij de bakker gekocht. Aangekomen bij het restaurant bleek het een BYO (bring your own) te zijn. Waren, Marco en ik zijn naar een bottleshop gegaan voor een fles wijn en Trudy heeft de taart aan de ober gegeven. Na het eten kwam de ober met de taart een paar kaarsjes en sterretjes erin en Marco vond het geweldig. Na het eten hebben we nog even op het strand gezeten waarna ik helaas afscheid heb moeten nemen van Rose, Waren en Marco.

Donderdag ochtend werd er van mij verwacht om 7 uur uit te checken. Na het uitchecken heb ik samen met Trudy pannenkoek ontbeten, was gratis in het hostel en als backpacker sla ik gratis dingen niet af. Na het ontbijt had ik een briefing over het rijden. Fraser Island is een groot zand eiland en we zullen in een 4wheel drive over het strand rijden, weer eens wat anders. Ik ga dus 3 dagen 2 nachten naar Fraser Island. We mogen zelf in de auto rijden en kamperen op het eiland. Gister hadden ze ons al in groepen verdeeld en ik zit met 3 koppels en Sarah in de auto. Na een briefing over het eten koken zijn we naar de Ferry gereden. Na een lang stuk rijden hadden we een stop voor onze lunch. Daarna zijn we naar lake mckenzie gereden. De weg heen was hobbelig maar wat is dat meer geweldig mooi, zo helder blauw water. Natuurlijk even in gezwommen, en daarna op het zand gelegen om te drogen. Na 1 uur zijn we verder gegaan richting mahone schipwrak. Een schipwrak van een lange tijd geleden. Door een cycloon op het eiland terecht gekomen. Ongeveer meer dan de helft ligt onder het zand en een klein gedeelte steek uit. Super om dat te zien en dat ze het niet hebben weggehaald. Daarna zijn we doorgereden naar het kamp. We slapen in 2 persoonstenten en ik deel die van mij met Sarah. Helaas slapen we op de grond, gelukkig heb ik alcohol meegenomen want ik heb z'n vermoede dat ik dat nodig ga hebben (nee ben geen alcoholist, denk ik). Het avond eten hebben we zelf moeten koken en na het avond eten hebben we wat kaartspelletjes gespeeld waarna ik ben gaan douche en ben gaan slapen.

Vrijdag om 7.30 eruit, geslapen heb ik maar redelijk vaak wakker geworden. Z'n ondergoed is niet echt comfortabel. Daarnaast schreeuwde een van de meiden in een andere tent omdat ze een soort rat in de tent had. Na het ontbijt zijn we m naar champagne Pools gereden. Super mooi, er slaat een golf in het water waardoor er bubbels ontstaan. Vandaar de naam champagne Pools. Na een uur onszelf daar te hebben vermaakt zijn we naar indian lookout gereden. Als een echte Australische zonder schoenen ben ik naar boven gelopen. Super mooi uitzicht, een mooie blauwe zee en een aantal walvissen gespot. Tijdens het rijden zien we vaak walvissen. De gids was het aan het tellen en in 1 dag hebben we 15 walvissen gezien. Het gaafste vond ik toen we met een klein vliegtuigje over het eiland vlogen en over zee en dus van bovenaf een walvis en een baby walvis zagen. Achter die twee zwom een haai, je ziet dan echt hoe groot een walvis is. Op de foto is alleen de moeder walvis zichtbaar, de baby en haai zijn te klein daarvoor. Na de vlucht zijn we terug naar kamp gegaan om te lunchen. En na de lunch zijn we naar Elie creek gereden. De creek heeft stromend water waardoor sommige met een band erdoor heen gingen. Daarna hebben we Beachvolleybal gespeeld tot het donker werd. Terug bij het kamp hebben we eten gemaakt, echter ging dat niet helemaal goed. 2 Italiaans uit de groep spreken niet zo goed Engels waardoor een miscommunicatie is ontstaan en ik de aardappelen in de verkeerde pan heb gegooid. De groep was boos op mij vanwege dit, maar dat maakte mij niet echt uit. Uiteindelijk hebben onze aardappelen gekookt met die van een andere groep. Daarna kwam Trudy kwam langs, zij is een dag later met de zelfde tour begonnen. Zij zit met haar groep aan de andere kant van het kamp. Samen met haar en Sarah en 2 andere kaartspelletjes gespeeld tot laat.

Zaterdag ochtend om 6.30 snel wat ontbeten en daarna al onze spullen inpakken. We zijn toen met de auto's naar lake wabby vertrokken. Daar aangekomen was het nog ruim 45 minuten lopen naar de lake. Was nog een pittige wandeling omdat het allemaal door zacht zand was. Na ruim een uur aan het meertje te hebben gelegen zijn we weer terug gaan lopen. Dat voelde ik wel aan mijn kuiten, morgen vast spierpijn. Aangekomen bij de auto zijn we gaan lunchen en toen met de auto's terug naar de ferry, mijn Fraser Island avontuur is over helaas.

  • 25 Juli 2016 - 12:25

    Erika:

    Hey Lieve avonturier,

    Wat een mooi verslag weer. Nog wel even een opmerking, geen alcoholiste? Daar zet ik wel mijn vraagtekens bij

  • 25 Juli 2016 - 12:27

    Erika:

    Hey ik had meer tekst gepost maar niet alles staat er! Wie zijn ondergoed zat niet lekker?

  • 25 Juli 2016 - 12:41

    Loes:

    Hee Ilse,
    Zo ik heb even de afgelopen 4 verslagen van je gelezen!
    Vooral de laatste was ik lang mee bezig!!
    Wat een onwijs mooie foto's zie ik voorbij komen, en dan het verslag erbij vind ik heel leuk om te lezen:)
    Lekker genieten straks met Ruud, je hebt dit verdient na je avontuur in Meredin :p
    Dikke kusssss

  • 25 Juli 2016 - 14:01

    Ilse:

    Ondergrond! Ik bedoel ondergrond!

  • 26 Juli 2016 - 20:33

    Fia Kolken:

    Hoi Ilse,

    Wat maak je veel mooie dingen mee zeg, ben heel benieuwd of je dit straks, als je daar ooit eens weg gaat ;-) ook allemaal nog kan herinneren. Mijn hoofd duizelt aleen al bij het lezen van alle indrukken.
    Wel schitterend hoor, 2 beetjes jaloers ben ik inmiddels wel.
    Geniet er van en veel plezier met elkaar.

    Groetjes uit De Weere

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Noosa Heads

ilse

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 42827

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2015 - 29 Juli 2017

Work and Holiday

09 Mei 2013 - 08 September 2013

Stage Frankrijk (2)

04 Mei 2012 - 03 Oktober 2012

Mallorca

30 April 2010 - 31 Augustus 2010

stage

Landen bezocht: