Outback experience - Reisverslag uit Boulia, Australië van ilse groot - WaarBenJij.nu Outback experience - Reisverslag uit Boulia, Australië van ilse groot - WaarBenJij.nu

Outback experience

Door: Ilse groot

Blijf op de hoogte en volg ilse

19 December 2016 | Australië, Boulia

In mijn vorige verslag eindigde ik in Fiji, wat alweer een lange tijd geleden is. Momenteel werk ik in Boulia, en de reden dat ik al tijdje niet geschreven heb is eigenlijk omdat ik niet weet waar ik beginnen moet. Waar ik nu ben is zo bizar, het is gelukkig tijdelijk voor mij, maar snap niet dat mensen zo leven. Maar laat ik bij het begin beginnen.

S ochtends vroeg met de taxi naar het luchthaven. Gister avond tijdens het eten met de meiden kwam ik er achter dat ik in dezelfde vlucht als Abigail zit. Allebei richting Brisbane, voor haar een tussenstop voor een paar uur en voor mij een nieuwe zoektocht naar een baan. Want helaas raakt mijn geld op na al dat reizen. Na een gesprek met de taxichauffeur die er van overtuigd is dat god mij zal helpen met het vinden van een baan kwam ik aan op de luchthaven. In het vliegtuig zat ik naast Abigail allebei hetzelfde boek te lezen. De vlucht was maar een paar uur en tegen de middag kwamen we aan in Brisbane. We hebben onze koffers in een kluis gedaan een zijn naar een winkelcentrum gegaan om te lunchen en shoppen. Echter heb ik niets gekocht, eerst een baan, daarna mag ik van mijzelf vast wel wat nieuwe spullen kopen. Aan het einde van de middag vertrok Abigail voor haar vlucht maar Bali. Ik ben de stad ingegaan opzoek naar een Hostel. Brisbane heb ik al eerder bezocht en gelukkig wist ik de weg nog. Echter wilde ik wel een andere hostel proberen dan de vorig keer en ben naar city backpackers gegaan. In dat hostel heb ik ruim 2 weken gezeten. Af en toe heb ik gewerkt op een evenement in Brisbane en veel naar Southbank geweest. Na wat mislukte pogingen om voor een reisorganisatie te gaan werken ben ik toch maar gaan solliciteren voor barmaid en na een dag heb ik daar verschillende baantjes van aangeboden gekregen. Ik ben voor een hotel/motel/pub gegaan in Boulia, de outback van Queensland. Het stukje woestijn van Australië waar niets maar dan ook niet is. Het dichtstbijzijnde fatsoenlijke dorp Mount Isa ligt op 314 km afstand. Precies voor mij dacht ik zo, op deze manier kan ik goed sparen en m'n geld nergens aan uitgeven.

Verder weet ik niet waar ik moet beginnen, de mensen in dit dorp zijn zo vreemd. Het dorp heeft 288 inwoners. En drinken dat ze doen, doodsoorzaak 1 in dit dorp zal vast iets te maken hebben met hun lever. Sommige mensen drinken voor 100 dollar of meer per avond en komen meerdere malen per week. Wanneer zij er niet zijn hebben ze in de ochtend alcohol gekocht om thuis te drinken, want dat doen we hier ook. Ik werk dus in een motel/hotel/pub/restaurant/café en slijterij in een.

Dan heb je nog mijn collega's

Kerrie, de chef die 2 huizen naast ons woont en elke dag met de auto naar het werk komt. Het zal je dat vast niet verbazen dat zij redelijk aan de zware kant is, naast haar ben ik een slanke den. Maar ze is wel aardig, kan het goed met haar vinden.

Suzie, de parttime schoonmaakster, fulltime alcoholist, drinkt per dag 1 liter rum. Haar leven bestaat uit werken van 8-2 daarna naar huis, drinken tot een uurtje of 5-6 en dan slapen en weer werken. Geweldig leven dus. Suzie ontwijk ik liever, haar praten,m is schreeuwen. Ze bemoeid zich met alles en nog wat. Negeert je compleet alleen als ze wat moet (lees: drank) kan ze ineens wel tegen je praten.

Max en Jane, eigenaar van het bedrijf. Max weet niets en bij elke klein ding belt hij Jane. Hij zit altijd op kantoor het nieuws te lezen achter de computer. Jane woont in Mount Isa en is hier vaak in het weekend met haar 2 kinderen. Zij heeft een man in Mount Isa en een in Boulia (Max).

En de andere mannen in Boulia zijn allemaal eenzaam heb ik het idee. Want de dingen die soms tegen mij gezegd worden zijn verschrikkelijk. Ik snap niet wat er in het hoofd van sommige mensen omgaat. Zo heb ik al een paar keer te horen gekregen of ik voor een 'fun time' met iemand mee naar huis wilde, heeft iemand mij gevraagd wat ik kost en weer een ander vroeg zich af of ik wat geld wilde verdien. Dan is er nog een man die gewoon een vrouw en kind heeft maar toch zin in een pleziertje heeft en zelfs aan mijn collega's vraagt of ik een relatie heb. En dan heb je nog iemand die in de deuropening staat onderweg naar huis en door de pub schreeuwt ' are you coming with me for sex' en zo kan ik nog wel doorgaan. Bijzonder, hopelijk begrijp je dat ik hier niet aan mee doe en ik elke avond samen met mijn collega's naar ons huis loop, wat ongeveer 3minuten van de pub vandaan ligt.

Na 2 dagen training van voornamelijk de vloeren dweilen en een frituurpan schoonmaken kreeg ik te horen dat mijn 'training' onbetaald was. Goed begin uiteraard dus in een discussie met max gegaan dat het oneerlijk is om mij na 2 dagen dit te vertellen en dit al bekend had moeten zijn tijdens mijn sollicitatie vanuit Brisbane. Na wat argumenten zoals dat de vloer dweilen en frituurpan schoonmaken echt geen training is en dat ik zelf voor de dure vlucht heb betaald hiernaartoe heb ik mijn gelijk gekregen en het geld is overgemaakt.
Zins dien geen argument meer met Max gehad.

Verder is het werk gewoon simpel. Ik sta achter de bar of werk in de keuken. Overdag maken we veel schoon omdat het niet zo heel druk is. We staan dan ook altijd in ons eentje achter de bar. Ondanks dat het niet druk is maken we tussen de 50-60 uur per week wat natuurlijk wel weer goed voor mijn bankrekening is.

Momenteel woon ik samen met Liesbeth in het huis. Zij is ook Nederlands en werkt zins 3 weken in de pub. Het is echt wel gezellig met z'n 2e, alleen hebben we nooit samen vrij zijn.

Tot 5 februari zal ik hier blijven en op de 6de vlieg ik naar Townsville, vanuit daar heb ik 2 dagen later m'n vlucht naar Bali en ga ik weer even reizen. Mijn planning is de Filipijnen en wat andere landen in Zuid-Oost Azië. Maar weet niet of dat allemaal lukken gaat met de tijd die ik er voor heb. Ik wil lekker flexibel zijn en als ik ergens niet ben geweest is dat ook geen probleem, zolang ik maar geniet. Maar ik weet zeker dat dat straks echt wel weer gaat lukken! Ik kijk er zo onwijs naar uit.

Liefs Ilse




  • 19 December 2016 - 16:40

    Geja:

    Ik zou een boek schrijven over deze mensen en hotel Haha. Lijkt mij leuk om te lezen,
    wat een belevenissen weer. Nog even volhouden en dan heerlijk naar Bali.
    Leuk om weer eens wat van je te lezen. Fijne feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar.
    xx de Schildertjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Boulia

ilse

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 43029

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2015 - 29 Juli 2017

Work and Holiday

09 Mei 2013 - 08 September 2013

Stage Frankrijk (2)

04 Mei 2012 - 03 Oktober 2012

Mallorca

30 April 2010 - 31 Augustus 2010

stage

Landen bezocht: