West Australië part 2 - Reisverslag uit Tom Price, Australië van ilse groot - WaarBenJij.nu West Australië part 2 - Reisverslag uit Tom Price, Australië van ilse groot - WaarBenJij.nu

West Australië part 2

Door: Ilse Groot

Blijf op de hoogte en volg ilse

19 April 2016 | Australië, Tom Price

Maandag zijn we naar albany gereden. Daar kwamen we tegen de avond aan. Helaas geen gratis campings in de buurt. We zijn opzoek gegaan naar een betaalde, de eerste die we tegen kwamen vroeg zo veel geld dat we besloten dat niet te doen. Bij de tweede camping die we tegen kwamen was de receptie al gesloten. Wel konden we het park zo op. Er waren nog veel plaatsen beschikbaar, dus hebben we daar voor een nachtje gestaan.

Dinsdag waren we weer vroeg wakker en zijn we richting de pine tree walk gegaan. De receptie was nog dicht, dus hebben we illegaal een nachtje op een camping gestaan. Onderweg zijn we bij een day use area gestopt om wat koffie en ontbijt te maken. Daar kwamen we 2 Duitse meiden tegen. Ook zij waren op weg naar de pine tree walk, dus besloten we om met z'n vieren er heen te gaan. De pine tree walk was een kleine wandeling dat eerst over een soort stijger heen gaat waardoor het lijkt alsof je boven op de bomen loopt. Daarna kwam een stuk met van die hele dikke holle bomen, heel bijzonder om dat te zien. Na de wandeling namen wij afscheid van de meiden en zijn wij doorgereden naar Margaret River. Persoonlijk vond ik het daar weinig aan, er waren hoge golven en er zou aankomend weekend een surf wedstrijd zijn. We zijn voor avond eten het dorp ingegaan en ik had lekker sushi gehaald. Omdat we de avond ervoor niet hadden betaald voor de camping, dachten we dat we dat nog wel een keer konden doen. We zijn naar een camping gereden waarvan de receptie al dicht was. Helaas voor ons kwam er een vrouw naar ons toe die ons duidelijk maakte dat we hier niet konden kamperen. Betalen bleek ook geen optie bij haar. Bij de 2 de camping aangekomen waren er maar een paar plekjes over. Omdat het vakantie hier is was het erg druk en vol met kinderen. Ook dit was geen succes. Wel hebben we gebruik gemaakt van de douche voordat we opzoek gingen naar een rest area. Bij de rest area aangekomen bleek ook dat aardig druk te zijn, maar we konden er nog bij. Helaas geen toilet aanwezig, dus voor het eerst wild geplast, leuk om te weten toch?

Woensdag ochtend werd ik wakker met de tent op me. Harro vond het een leuk idee om alvast de tent af te bouwen terwijl ik er nog in sliep. Na het ontbijt zijn we richting monkey mia gereden. Omdat het nog een flink stuk rijden was zijn we bij een day use area gaan douche en hebben we daar lunch gemaakt. In de avond kwamen we aan bij een andere gratis camping aan het strand. Hier hebben we in het donker ons tentje op gezet en zijn we na wat potjes kaarten naar bed gegaan.

Donderdag ochtend werd ik wakker met totaal ander uitzicht dat de dag ervoor. Dit keer stonden we met het tentje op het strand. Omdat we alles in het donker hadden opgezet wisten we niet hoe het uitzicht was. Dat was nog eens lekker wakker worden. Na te hebben genoten van dat uitzicht hebben we onze spullen ingepakt en hebben we onze weg vervolgd naar monkey mia. Aangekomen in Denham zijn we naar een betaalde camping gegaan, dit omdat we ook echt onze was moesten doen. In de avond hebben we lekker pannenkoeken gegeten en hebben we er een vroege avond van gemaakt.

Vrijdag ochtend stond mijn wekker op kwart over 6. Er werd bij de receptie namelijk aangeraden om rond 7 uur van de camping te vertrekken richting Monkey Mia. Monkey mia is een toeristisch plaatsje waar de dolfijnen naar het strand zwemmen. Een paar dolfijnen kregen eten van de rangers, niet alle dolfijnen en ze krijgen maar een paar vissen. Dit omdat ze willen dat de dolfijnen zelf blijven jagen. Daar aangekomen zagen we meteen de dolfijnen in het water. Zo gaaf dat je zelf niet eens het water in hoeft om ze te zien. Een paar mensen werden door de ranger uitgekozen om vis aan de dolfijn te geven.
Nadat we van de dolfijnen hadden genoten zijn we doorgereden naar Coral bay. Bij het plaatste Coral bay heb je het ningaloo reef. Dat schijnt fantastisch mooi te zijn, dus dat wilde ik ook wel graag zien. We hebben daar overnacht op een camping en in de avond skipbo (kaartspel) gespeeld met 3 Franse jongens.

Zaterdag ochtend hebben we snorkel spullen gehuurd en zijn we naar het strand gegaan. Vanaf het strand kon je lopend naar het koraal. Normaal vind ik het altijd een beetje eng om zo diep de zee in te zwemmen zonder lifejacket. Maar ik had dat daar totaal niet. Het water was zo helder en het koraal was zo mooi. Allerlei mooie visjes en op een gegeven moment kwam er een schildpad langs ons zwemmen. Daar foto's van proberen te maken, maar eenmaal we het water uit waren kwam ik er achter dat de SD kaart vol was. Geen foto's maar ik heb zeker genoten, en dat is veel belangrijker. Na een korte pauze, even wat water gedronken en wat zonnebrand opgesmeerd zijn we het water weer ingegaan. Ik snap dat mensen dit als hobby hebben. Heerlijk relax zwevend door het water. Stiekem hoopte ik dat we een walvishaai zouden tegen komen. Maar dat gebeurde niet. Met verschillende organisaties kun je wel een Tour boeken om met ze te zwemmen, maar dat vonden wij veel te veel geld. Ze vroegen ruim 300 dollar per persoon daarvoor. Later in de middag zijn we over het strand gelopen om te gaan kijken naar de Shark nursery. Daar komen blijkbaar vaak haaien, maar helaas lieten zij zich vandaag niet zien. Terug bij de camping hebben we nog even gebruik gemaakt van de faciliteiten en na een lekker douche zijn we richting Exmouth gegaan. Dit was ongeveer 140 kilometer, dus een korte rit voor ons. Een spannende rit heb ik nog nooit eerder gehad. Vlak nadat we coral bay uitreden begon ons tanklichtje te branden. Geen bereik op onze telefoon en in de middle of nowhere hopend op een tankstation in de buurt. Maar hoe veel kilometers er ook voorbij gingen, geen tankstation in de buurt. Zo zuinig mogelijk gereden, cruise controle aan en zo min mogelijk remmen. Stonden er ineens 2 schapen op de weg, gelukkig konden we uitwijken en bleven we allen ongedeerd. Na voor mij gevoel uren duurde had ik even bereik om mijn telefoon. Snel op Google maps gekeken naar een tankstation. De dichtstbijzijnde bleek in Exmouth zelf te zijn, dat was nog ver. Twijfelend of we gewoon ergens moesten parkeren aan de zijkant van de weg om zo veilig te staan of door te rijden zijn we voor de 2de optie gegaan. Ruim 100 km op de 'lege' tank kwamen we aan in Exmouth en hadden we het gehaald. Nerveus maar blij dat we het gehaald hadden. Na de tank half vol te hebben gegooid zijn we naar een day use area gegaan. Hier hebben we ons avond eten gemaakt en kwamen we 5 Franse mannen tegen. Zij vroegen of wij bij hun zouden willen zitten en zo hebben we ook hun skipbo geleerd. Het plan was om daar ons tentje op te zetten, maar een bord gaf aan dat dat niet mocht en de boete kon oplopen tot 5000 dollar. Dat risico namen we niet, maar alle campings waren dicht dus zijn we op een parkeerplaats gaan slapen in de auto gezien het al half 2 was en wij moe waren

Zondag ochtend hoorde we om rond 6 uur een klop op de auto. Een ranger stond naast onze auto en we moesten uitstappen. Blijkbaar was slapen op een parkeerplaats ook illegaal en daar hebben we allebei een boete voor gekregen. Een rot start van onze dag dus. Allebei nog moe, zijn we wat boodschappen gaan halen en weer terug naar de day use area gegaan. Hier hebben we ontbijt gemaakt en op wat baantjes gesolliciteerd in de hoop dat we over een tijdje ergens aan de bak kunnen. Op het grasveldje heb ik nog wat bijgeslapen omdat ik echt wel moe was. Na heerlijk niks gedaan te hebben zijn we naar turquise bay gegaan. Weer een prachtig strand, we zijn daar niet gaan zwemmen maar zijn richting een gratis camping gegaan. Geen boete dit keer!

• 21 April 2016 - 06:48

Harro:

Goed verhaal. Lekker kort ook.

• 21 April 2016 - 20:40

Vera:

Hoy Ilse,
    Mooie leuke verhalen heb je! Wat een heerlijk avontuur om te beleven.
    Een ding weet ik nu zeker, je bent gek op douchen :)
    Keep on going en wij gaan lekker met je mee.....

Liefs, Vera